Miért annyi, amennyi?


Sokan nem értik, hogy egy terméknek, vagy szolgáltatásnak miért magas az ára?
Mint tudjuk minden eladható, és amióta a Föníciaiak feltalálták a pénzt, adunk is érte rendesen, esetenként akár többet is, mint indokolt lenne.
Az is igaz, miszerint mindennek annyi az értéke, amennyit a piacon kifizetnek érte!
Ezek ismeretében egy termék vagy szolgáltatás reális árának megállapítása nem egyszerű képlet alapján történik, sok összetevőből áll össze.

 

Az túlzottan magas ár kapcsán felmerülő gondolatok:
Hogyan kerülhet ennyibe, amikor nincs is sok anyagköltsége...
Nincs is nagy cég mögötte, aminek magas lenne a rezsije...
Nincs is hatalmas marketingkampány, ami megdrágítaná...
Nincs is horribilis árú csomagolása, ami miatt többe kerülne...

Nincs is, nincs is, nincs is...

 

Akkor mégis mi történik?

Vizsgáljuk meg az áru értékesítési folyamatának összetételét.
Két oldal van a legegyszerűbb alapesetben, az előállítói, és a felhasználói oldal.

 

Ami az előállítói oldalt illeti, a Kis herceg idézete jut az eszembe:
Az idő, amit a rózsádra vesztegettél: az teszi olyan fontossá a rózsát!
Ez indokolja az ár egy részét, amely az előállítási, vagy az azt megelőző tervezési folyamatba fektetett időt, a szükséges anyagköltséget, és az egyébként felmerülő kiadások összességét tartalmazza. Ide tartozik a szükséges szaktudás, és a tapasztalati háttér is.

 

Ami a felhasználói oldalt illeti, az árképzés tekintetében a mérvadó, hogy milyen értéket teremt az áru a vevő számára.
Ezen felül vizsgálni kell, hogy az érintett termék vagy szolgáltatás mivel helyettesíthető, annak mennyi az értéke, egyáltalán helyettesíthető-e valamivel.

 

Az ár tehát az előállítói oldal, és a felhasználói oldal összesített értékeiből tevődik össze.

 

Hogyan növelhetjük az áru értékét?
Növeld a hozzáadott érték mennyiségét, így növekszik az érték.
Ne legyen helyettesíthető, és ha igen, akkor csak drágán.
Ha tömegterméket gyártasz, adj hozzá egyedi pluszt értéknövelő jelleget (tedd egészségesebbé, energiahatékonnyá, zöldebbé, szebb legyen a dizájn, csinos a csomagolás, stb), amivel kiemeled a sokaságból, ezáltal emelkedik az értéke.

 

Ha pedig erre nincs lehetőséged, költs sokat marketingre, ezzel emelkedik a brand értéke, így azonnal emelheted az árat is!

 

Igyekezz, ne feledd az 5let nem azé, aki kitalálja, hanem azé, aki meg is valósítja! :)

Ha valamiben jó vagy, ne csináld ingyen! 

 

 

 

Címünk

4400 Nyíregyháza, Eötvös utca 9/A.

Telefonszámunk

+36 (30) 9 581 333